March 31, 2010

Nisa' River Camping (1)..

Assalamualaikum wbt.. salam sayang buat smua shbt2 ana, smoga hari2 yg kita lalui penuh dengan pengisian ilmu dan iman sebagai bekalan di dunia dan di akhirat..insyaAllah..

Alhamdulillah pada hari minggu yg lalu, 27hb dan 28hb Mac telah jayalah program Nisa' River Camping anjuran Nisa' Wilayah Persekutuan.. Program yang diadun dengan kasih sayang, dicanai dengan ikatan ukhuwwah dan direncah dengan pengisian-pengisian ilmu islam benar-benar telah membuatkan ana rasa jatuh kasih dengan keindahan islam. Jika sebelum ini..hati ini masih dicuit-cuit rasa malas dan tidak sungguh-sungguh..tapi kini ana jatuh kasih,xkan mungkin lagi ana berpaling! Subhanallah... Ya Allah satukanlah hati-hati kami supaya kami tetap teguh utuh di jalanMu..

Sebenarnya, dalam setiap kesulitan pasti ada kemanisan. Ana bercuti pada hari jumaat sbb ada ujian kelayakan di MBI (maklum la,org xkerja tetap lagi..temuduga je la kerjanya..tp alhamdulillah still ade kerja..(^_^) Pada asalnya ana xbercadang nak balik kg..sebab memikirkan camping yg akan bermula pagi sabtu. manusia hanya merancang dan Allah juga merancang, sesungguhnya perancangan Allah itulah yg terbaik.. Tiba-tiba fikir, apa salahnya balik sekejap sekadar menjenguk ayahanda dan bonda.. Akhirnya ana mengubah haluan ke bota...(kg ana la..)hehehe Alhamdulillah..walaupun xsampai sehari kt kg..tp bagi ana berbaloi2..hehe Hari sabtu tu..pagi2 lagi ana dah siap2 nak blk putrajaya..tiket pun xambil lagi...memang dah plan nak amik tiket on the spot je.. Ana sampai je dkt kaunter tiket dalam pukul 8.45..kaunter tutup! bas biasa sampai dalam pukul 8.55..sudah..ngelabah juga la..pkir mcm mana ni.. Masa tu rasa mcm takde rezeki nak pergi camping..sebenarnya ana excited nak pergi camping tu.. tiba2 ana teringat ade ambil no tel kaunter bas plusliner manjung..Alhamdulillah, rasa mcm ada harapan lagi..jam dah pukul 8.55 tp bas still xsampai lagi..Ana call, gtau kaunter tutup mcm mana nak beli tiket dan minta izin nak naik bas dulu bru beli tiket kat kaunter plusliner di batu gajah..pujuk punya pujuk..tp...........kakak tu cakap xboleh..Aduhai akak ni.. Masa tu ana tawakkal je pada Allah.. bukan rezeki ana.mungkin ade hikmah nyer xdapat join camping.. Jam dah pukul 9.05 am..bas xsampai lagi..ana masih berharap..still tunggu kat stesen bas tu.. xdpt naik bas, dapat tengok pun jadi laa...huhu tibe2 dapat call dari seorg pakcik ni..dia cakap, kerani kaunter tu sakit..so, kalau bas sampai naik je..then beli tiket kat stesen bas batu gajah... Alhamdulillah..masa tu rasa mcm nak nangis dan nak melompat je....gembira sgt2..hehe dan masa tu juga la bas sampai.. tp ade 1 kejadian yg buat ana berfikir..mcm mana pakcik tu boleh call ana, sedangkan ana telefon pada no talian tetap..ana rasa jarang telefon talian tetap yg boleh call back.. berbaik sangka..smua ni kerja Allah..dan indahnya jika kita bertawakkal pada Allah.


Alhamdulillah ana selamat sampai ke tempat program ptg tu..setelah menjadi kartun..hehe mn tidak nyer..sampai puduraya, ana naik bas balik putrajaya..kemas2 brg xsampai 1 jam, keluar rumah naik bas ke putrajaya sentral..kemudian naik lrt ke bandar tasik selatan. kemudian bru la naik kereta dgn ukhti Aisyah.. terima kasih sangat pada kak ukhti aisyah sbb sudi tumpangkan ana...(^_^)

Masa ana sampai tu...sahabat2 yg lain tengah riadah..main ape ye..tah la,tapi ala2 komander la..tp just simple2 je la..xde la yg berbahaya..sekadar untuk membina semangat berpasukan dan mgkn termasuk dalam sesi ta'aruf.. Habis sahaja aktiviti itu, kami terus ke tasik untuk aktiviti berakit..ana xpernah try naik rakit, jadi memang xsabar la..tp masa tiba kumpulan ana, ana injured..kaki kejang..kesian kat ana..tp sebenarnya ade hikmah nyer...bila dah ok sikit, ana dapat naik kayak..hehehe Untuk aktiviti itu,jelas la..masing2 seronok bercerita tentang pengalaman menaiki rakit..walaupun xknal sangat sebelum tu..tp bile dah buat aktiviti sama-sama,semua berkongsi cerita mcm kwn lama..subhanallah, indahnya ukhuwwah kerana Allah...

Pada sebelah malam..program diteruskan dengan tazkirah oleh ustazah Durrah.. sebelum tu, beberapa aktiviti dilakukan sebagai sesi ta'aruf susulan kerana ada beberapa org yg xdapat bersama-sama semasa ta'aruf yg pertama pagi tu.. termasuklah ana yg sampai lambat ni..hehe
Subhanallah seronok..walaupun ana sndiri pun kena denda sbb xjumpa kumpulan mengikut syarat yg ditetapkan..kna denda ape??rahsia la..hehe(^_^)

Nanti ana cuba kongsikan pengisian yg diberi sepanjang program tersebut..antaranya slot ta'aruf,bagaimana mengenali sifat2 shbt2 berdasarkan pemilihan dan keputusan terhadap sesuatu prkara.selain itu tazkirah oleh ustazah Durrah yg membincangkan tentang kelebihan bersyukur pada nikmat Allah..Night Tracking yg menguji kita tentang kebergantungan kita pada Allah (tawakkal), edaran risalah dan river treasure hunt yg benar2 menguji kekuatan rohani dan jasmani peserta-peserta nisa' river camping..(^_^)

Alhamdulillah syukur yang tak terhingga kepada Allah swt..atas pertolongannya menjaga kami dan permudahkan setiap urusan sepanjang program.. Semoga kami istiqomah dalam mempraktikkan setiap amalan dan ilmu yang diperolehi sepanjang program. Moga ukhuwwah yg terjalin antara kami terus mekar dibawah naungan cinta ilahi..insyaAllah.. Wallahua'lam

Ya Allah.. berikanlah taufiq dan hidayah kepada mereka dan kekalkanlah taufiq dan hidayah ini kepada kami... jadikanlah kami hamba-hambaMu yang bertaubat..
subhanallah..

5 comments:

ansorullah said...

Assalamua'laikum.........jeng..jeng..jeng... siapa tahu apa denda yg kak Raudhah dapat, angkat tangn!!! l0/..hehe (ana telang mengangkat kedua2 belah tangan..).. cepat2, nak jawap ni.. =P

Anonymous said...

waaaa...

tamansyurga_87 said...

ansorullah : Waalaikumussalam..
nak tau gak.. kna denda ape ye kak raudhah tu...hehehe mesti best sampai xbleh ckp kan..hik3..

pelupadanpenipu : Waaa?? nangis ke ape tu..hehe

Anonymous said...

nangis mende nyer..haha
teruja laaa..haha

tamansyurga_87 said...

teruja sbb ape?xkan dpt tau nyer denda ape...huhuhu