March 10, 2010

Hikmah Sakit


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Assalamualaikum wbt.. Alhamdulillah...dlm keadaan kesihatan yg terjejas..Allah masih mengurniakan nikmat iman dan islam dlm diri ana dan sahabat2 semua. Ana baru blk dari Terengganu..ade urusan family..Alhamdulillah semuanya berjalan lancar..(^_^) Syukur juga sbb ana x demam masa perjalanan ke Terengganu tu..kalau tidak,mesti akan menyusahkan ramai org..hehe Yelah..dengan perjalanan yang jauh dan meletihkan tu,orang sihat pun boleh jadi sakit..hehe Ape2 pun..alhamdulillah selamat pergi..selamat pulang dan selesai urusan.. Sejak mlm semalam dah mula mkn ubat..amik ubat dari sahabat ana.. Demam ana ni..penghapus dosa-dosa kecil.. Astaghfirullah…Mmg ana byk buat dosa,mungkin sedar dan xsedar je.. Ya Allah..ampunkanlah dosa-dosa hambaMu ini..........

“Tidaklah orang Muslim ditimpa cubaan berupa penyakit atau lainnya, melainkan Allah menggugurkan keburukannya, sebagaimana pohon yang menggugurkan daunnya.”

(HR. Bukhari-Muslim)

Mungkin kita patut mengucapkan alhamdulillah...sekurang-kurangnya Allah telah mengurangkan dosa-dosa kita dengan caraNya.. orang yg hidup dan matinya hanya untuk Allah la yang akan merasakan kemanisan daripada kepahitan dan kesakitan itu.. jadi untuk sahabat2 dan diri ana sendiri,ingatlah..masa inilah Allah nak uji kita sejauh mana kesabaran kita dan kebergantungan kita pada Allah atas setiap kesulitan dan kesusahan yang diberikanNya.

Sakit merupakan teguran dari Allah, mungkin kita pernah lalai dan leka dalam hubungan dengan Allah. Masa tubuh badan sihat, solat lambat, nak bangun solat malam pun malas, makan sampai x ingat insan lain yg daif, mengaji Al-Quran pun nak cepat habis je... Jadi,bila Allah datangkan sakit pada diri kita..maksudnya Allah nak kita muhasabah blk diri kita..amalan kita..jangan sekadar melepaskan batuk di tangga..jangan sampai Allah tarik nikmat anggota yang ada pada diri kita. nikmat tangan, mata, rasa, kaki dan lain2..

Sakit juga membuatkan hubunga kita dengan orang sekeliling menjadi lebih akrab, sbb kita tahu ade orang yang amik berat tentang diri kita. Menjaga makan dan minum kita. Bertanyakan tentang kesihatan kita..

Alangkah Besarnya dan Mulianya Allah s.w.t. yang menjadikan begitu banyak hikmah sakit daripada hanya satu sakit. Akan tetapi jarang sekali kita fikir-fikir dan renungkan. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik buat kita sebagai hambaNya.. Wallahua'lam..


p/s : Kepada shbt2 terima kasih atas perhatian kalian..(^_^)

Doakan ana cepat sembuh... Dah 3 hari demam..hari ni dah ok ckit..alhamdulillah..




No comments: