March 15, 2010

Dedikasi buat sahabat


Assalamualaikum wbt.. Apa khabar shbt2 smua..smoga sihat dan gembira dalam menjalani kehidupan seharian di bawah keredhaan Ilahi..Semoga Allah permudahkan urusan kita pada hari ini dan hari2 akan datang.. Alhamdulillah, Allah masih mengurniakan nikmat iman dan islam dalam diri kita..semoga nikmat ini kekal hingga ke saat kita bertemu Ilahi satu saat dan ketika nanti...InsyaAllah..(^_^)

Dedikasi buat sahabat...
Sengaja ana paparkan untuk kita yang bergelar sahabat..
Adakah kita kenal siapa sebenarnya sahabat kita?siapa keluarganya?bagaimana kehidupannya? bkn bertujuan untuk menjaga tepi kain..tetapi jika kita tahu semua perkara itu, itulah yang dinamakan ukhuwah yg sebenar2nya... bkn sekadar keluar dan berprogram bersama-sama.. bkn sekadar pada kata dan perbuatan..tapi pada pemahaman, sejauh mana kita mengenali dan mengambil tahu tentang sahabat kita..

Ana tujukan pada diri ana dan sahabat2 smua..mungkin dlm kita berukhuwah, kita lupa dan terlepas pandang tentang banyak perkara..lupa tentang siapa disebalik wajah ceria sahabat kita..apa yang dihadapinya disebalik senyuman dan ketawanya. Apa masalahnya disebalik keterbukaannya mendengar masalah dan cerita kita..

Ada 1 peristiwa yang menyebabkan ana rasa bersalah..tentang seorang sahabat ana, bagi ana dia terlalu ceria dan sentiasa tersenyum.. Tp mungkin secara x sengaja ana bertanya tentang familynya..walaupun agak keberatan nak menceritakan tapi ana terasa bersungguh-sungguh nak tau.. Dan akhirnya....... betapa sulitnya kehidupannya..betapa deritanya dia..subhanallah.. Sampaikan ana bertanya padanya.."macam mana akak hadapi semua ni..? sy selalu tengok akak ketawa dan senyum..xsangkanya."..
tabahnya dikau sahabatku...kuatnya dikau sahabatku.. Tiada ucapan yg selayaknya utk ana tuturkan buat sahabat itu..selain Tahniah! semoga Allah memberkati pengorbanannya dan keluarganya.. Teruslah ceria dan ketawa jika itu dapat mengubati luka yang lama itu.. Pecayalah...bila kita diduga, itu tanda Allah kasihkan kita..semakin besar dugaan itu, semakin kasih Allah pada kita jika hati sentiasa mengingati Allah dan redha dengan semua yang terjadi..

Pengajaran buat ana..jangan selalu mengharapkan kesempurnaan dari sahabat..sedangkan kita sendiri tidak pernah cuba menjadi sempurna dan tidak pernah membantu sahabat kita mencari kesempurnaan.. Wallahua'am..


Apa lagi yang diperlukan bagi sebuah persahabatan,
jika di dalamnya terisi jutaan rahmat Tuhan
bila menangis ada yang meredakan,
bila gembira ada yang mengingatkan,
bila sakit ada yang mendoakan,
bila sihat ada yang meraikan,
alangkah hebatnya persahabatan,
lagi hebat jika seiring perjuangan,
semoga ikatan hati antara kita kekal selamanya,
sehaluan di jalanNya, dalam menagih kasih Ilahi..

No comments: