November 24, 2009

Selamat Hari Raya Aidiladha..(^_^)

Assalamualaikum sahabat2..apa khabar agaknya? mesti semua sihat+gembira..sbb semua dah x sabar nak blk kg untuk sambut hari raya aidiladha kan...hehe Alhamdullilah..dalam keadaan dunia akhir zaman yag penuh cabaran dan dugaan terutama dari musuh2 islam, Allah bagi peluang kat kita semua untuk sambut hari raya aidiladha dalam keadaan aman dan sejahtera.. dalam keadaan sihat tubuh badan, hati yg tenang, keluarga yg bahagia, sahabat2 yg setia dan iman yang masih utuh...InsyaAllah..(^_^)

Hari Raya Qorban hanya tinggal beberapa hari saja lagi.. Cikgu sekolah menengah ana dulu (cikgu che azih) pernah cerita kat ana, hari raya qorban dekat kelantan lebih meriah berbanding sambutan hari raya Aidilfitri..Yeke??ana pun x pasti kenapa.. kna tanya org kelantan la..ana x pernah beraya kat kelantan..hehe Tapi apa yg pasti, sambutan hari raya aidilfitri atau hari raya qurban kat kg ana di perak tetap meriah..(^_^)

Xsabarnya nak blk kg..rindu nak jumpa Mak, Abah, Along dan adik... kakak x rindu dah..eh,jgn salah fhm ye..x rindu, sbb ade je dpn mata nie..mn x nyer, ana dgn kakak ana duduk 1 rumah sewa...Hehe.. Tak sabar dah ni nak blk kg... Ya ALLAH, permudahkanlah..

tp tiket bas pun x beli lagi...mcm mn nie ye..ade cdangan x sahabat2?hehe.. minggu ni, dkt rumah asyik bincang pasal nak blk kg je..tambah masyitah, adik kat umah sewa ana tu...yelah, dia dah lama x blk kg..kg jauh sgt..hehe.. masing2 x sabar dah..tp org yg paling x sabar ni la x cnfirm lagi blk naik ape.. Ana ade tanye kat sahabat ana, kalau2 tket keretapi ade lagi..tp sahabat ana kata, masa dia beli tiket keretapi weekend pun dah tinggal sikit. Aduhai mcm mn nie ye.. Tp InsyaAllah..setiap masalah pasti ade penyelesaiannya betul x sahabat2?... bukti nyer..ana msg dengan along ana..

"Along blk kg bile?"

"ptg ni...xdpt tiket ke?"

" Nyah x pegi tgk tiket pun hari tu...hehe ingat nak beli tiket on the spot je lepas keje.."

"Ade ke bus dr kl terus ke ipoh lg...xpun bus lompat"

"xtau la..nak tgk la nanti"

"Xpe. kalo xde..kamu amk bus ke tg malim je. nti along amk kat tg malim."

Alhamdulillah.....kan dah kate, insyaAllah..klu kte dah usaha dan tawakkal...Allah akan tolong kte..(^_^).. Baik nyer along ana tu... sebenarnya along ana belajar kat UPSI, tp dah cuti awal.. Mmg perancangan awal, ana dan kakak blk dgn along. Sesungguhnya, kita hanya merancang Allah swt yg menentukan sama ada jadi atau tidak sesuatu perkara tu.. sedaya upaya nyer ana dan kakak xnak la susahkan along ambil kat tg Malim...jauh tu dari kg..amik masa 2 jam lebih..dah nak sampai KL.. Sahabat2 smua doakan la tket nak pegi ipoh ade lagi ye... Tp kalau xde,nak buat camne..along kna berkorban masa,tenaga dan wang ringgit la untuk adik2 dia nie..hehe.. Doa ana, semoga Allah permudahkan perjalanan ana dan sahabat2 smua untuk blk ke kg..dan dapat berjumpa dengan semua ahli keluarga dalam keadaan baik dan selamat...(^_^)

PENGHAYATAN AIDILADHA

Hari Raya Aidiladha (bahasa Arab: عيد الأضحى 'Eid Ul-Adha) atau Hari Raya Haji merupakan perayaan yang dirayakan di seluruh dunia. Ia adalah perayaan terbesar di dalam Islam selain Aidilfitri yang disambut pada setiap 1 Syawal. Aidiladha disambut pada hari ke sepuluh, sebelas, dua belas dan tiga belas bulan Zulhijjah setiap tahun. Bermula dengan Takbir Aidiladha pada malam 10 Zulhijjah, diikuti dengan solat sunat Aidiladha serta khutbah Aidiladha di pagi 10 Zulhijjah, sambutan diikuti dengan ibadah korban yang boleh dilakukan samada pada 10 atau 11 atau 12 atau siang 13 Zulhijjah.

Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan ke-sabaran anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah s.w.t.

Selain itu, salah satu keistimewaan Aidiladha dan Hari Tasyrik ialah ibadat korban. Ibadat korban ini hanya boleh dilakukan dalam empat hari iaitu bermula waktu selepas khatib menyampaikan khutbah Aidiladha sehingga sebelum tenggelam matahari pada hari ke-13 Zulhijah.

Dari segi bahasa, korban bermaksud dekat, manakala dari segi istilah ia bermaksud menjalankan perintah agama atau taat kepada perintah Allah kerana ingin mendekatkan diri kepada-Nya.

Hari Raya Korban jatuh pada hari kesepuluh pada bulan Zulhijjah, bulan terakhir pada kalender Hijrah Islam. 10 Zulhijjah merupakan tarikh penting dalam sejarah Islam di mana Nabi Adam dan isterinya Hawa dikeluarkan dari syurga dan diturunkan ke bumi sebelum berjumpa di padang Arafah, di luar bandar Mekah.

Pada hari raya, orang Islam disunatkan mengenakan pakaian yang paling cantik, paling bersih, dan juga mengenakan wangi-wangian. Pada pagi hari raya korban, umat Islam akan mengerjakan sembahyang sunat Hari Raya sebanyak 2 rakaat akan diadakan pada sebelah pagi, biasanya agak awal sedikit dari Hari Raya Aidilfitri.

Selain itu, salah satu keistimewaan Aidiladha dan Hari Tasyrik ialah ibadat korban. Ibadat korban ini hanya boleh dilakukan dalam empat hari iaitu bermula waktu selepas khatib menyampaikan khutbah Aidiladha sehingga sebelum tenggelam matahari pada hari ke-13 Zulhijah.

Selepas bersembahyang, upacara korban akan dimulakan. Lembu, kambing, dan biri-biri yang dikorbankan akan disembelih secara beramai-ramai di kawasan masjid sebelum dibahagi-bahagikan kepada orang ramai terutamanya kepada golongan fakir miskin.

Hari Raya Aidiladha disambut ketika umat Islam membuat penziarahan ke Mekah, mengunjung Kaabah dan melakukan korban sembelihan. Al-Quran tidak menyatakan, tetapi umat Islam memegang bahawa perayaan korban ini memperingati kesanggupan Nabi Ibrahim untuk menyerahkan anaknya sebagai korban kepada Tuhan.

Selepas sembahyang, sekali lagi umat Islam akan berbondong-bondong melawati perkuburan orang yang disayangi. Semua orang akan memakai pakaian baru dan selepas itu yang muda akan memohon kemaafan daripada yang tua. Selepas itu semua orang akan menjamah pelbagai juadah yang disediakan sebelum ziarah dan menziarahi sesama mereka.


p/s : Selamat Hari Raya Aidiladha Ana ucapkan kepada semua umat islam di atas muka bumi Allah ini dan kepada semua sahabat2 ana.. semoga kita dapat menghayati erti Qurban bukan hanya sebagai satu perayaan tapi pengorbanan yg ikhlas. Walaupun pengorbanan oleh kita x sama dgn pengorbanan yg di lakukan oleh Nabi ismail, tapi pengorbanan yg paling kurang boleh kita lakukan adalah berkorban harta, masa, tenaga di jalan dakwah.. InsyaAllah..stiap pengorbanan yg kita lakukan pasti membuatkan kita lebih dekat dan dikasihi oleh Allah swt..(^_^)

No comments: