December 9, 2009

Semut Oh Semut!

Assalamualaikum wbt sahabat2.. Serius post kali nie..sampai berfikir 2,3 kali juga la nak share dgn sahabat2 pasal serangga yg di dalam gambar di atas tu sbb in melibatkan hukum..knal x serangga ape tu? kenal ye...bgus2..ni msti shbt2 smua pun ade masalah dgn serangga tu..mcm ana..hehe istimewa sgt ke serangga tu sampai ana terpikir nak masukkan gambar dier dlm blog ana nie.. ish3..jgn slh faham ye..ana bkn nak ckp pasal asal usul kejadian semut..ana ni nama je kelas aliran sains masa sekolah dulu..tp biologi cukup2 mkn je.....tp xde la fill..alhamdulillah... hehe Ana bukan ape,cuma pelik sikit dgn semut kat umah sewa ana tu..air masak pun dia nak masuk...bkn ke semut sinonim dgn gula dan makanan yg manis2...tp knapa dier suke masuk dalam jug air masak? pelik2..mgkn sbb penghuni rumah tu yg manis2 kot...hi3.. Housemate ana sblum ni pernah beli kapur dan racun serangga..tp x berkesan juga.... Kdg2 secara xsedar atau xsegaja..terminum la..tp skrg ni lebih berhati2..InsyaAllah..hehe Jadi, ana nak kongsi dengan shbt2 yg ade masalah dengan serangga yg bernama semut... Ape hukumnya minuman dimasuki semut.. Apapun jom la kita tanya ustaz yang lebih mengetahui apa hukum minuman yang dimasuki semut dari pandangan Islam.

Soalan:
Bangkai semut yang masuk dalam minuman, apa hukumnya meminum air tersebut?

Jawapan:
Semut adalah binatang yang tidak mengalir darahnya. Bangkai semut adalah najis yang dimaafkan. Namun, masuk semut pada minuman itu, hukumnya ada 2 keadaan:

1) Semut masuk dalam keadaan sudah mati
Semut itu sudah menjadi bangkai tetapi jika masuk atas ikhtiar manusia, seperti memasukkan gula yang ada bangkai semut, maka air itu najis, tidak boleh diminum. Kalau masuk bukan ikhtiar manusia, contoh seperti ditiup angin selagi tidak mengubah sifat air, maka boleh diminum dengan syarat membuang dulu bangkai semut itu.

2) Semut masuk dalam keadaan hidup
Jika semut itu mati sendiri di dalam air, atas sebab ikhtiar manusia, maka air itu najis dan tidak boleh diminum. Ini boleh berlaku kerana air itu ditapis atau memasukkan gula yang ada semut, atau memasukkan air yang di dalam cawan mengandungi semut. Jika bukan dengan ikhtiar manusia, seperti ia masuk dengan sendirinya atau ditiup angin, maka tidak najis dan boleh diminum dengan syarat bangkai semut itu dibuang dahulu.

Wallahua’lam


p/s : Dengan pengetahuan agama yang cetek, siapa la ana nak bercakap pasal hukum..tp niat ana sekadar nak berkongsi, kalau salah harap sahabat2 boleh perbetulkan seberapa segera..(^_^)

2 comments:

Healmie Zahari said...

Salam ziarah,
menarik gak perkongsian enti. Pasni citer pasal lalat plak ye =)

http://pandaisimpan.blogspot.com
http://pandaipandai.blogspot.com

tamansyurga_87 said...

Wslam..Ahlan Wasahlan..
Terima kasih.. insyaAllah..=)