March 9, 2012

Diary Budak

Assalamualaikum wbt.. Semoga Allah limpahkan rahmat dan kasih sayangnya pada kita umat islam yang menumpang di atas dunia ini. Alhamdulillah..masih diberi kesempatan dan nikmat usia yang berpanjangan, semoga seiring la dengan peningkatan iman dan taqwa dlm diri kita kan.. :)

ermmm.. post kali ni nak share something yang best la pada ana, pada orang lain yg membaca mungkin biasa2 sahaja.. ;) Semalam sedang mengemas bilik, selongkar almari.. niat asal nak cari seluar slack hitam, sebab nak pakai untuk gotong-royong 5s kat pejabat hari ini.. Tapi tak jumpa pula, tak tahu la mana hilang..seluar kesayangan tu. masa nak pergi beli tu ada memori terbaik punya.. hihi. Xpe la..ada rezeki nanti jumpa la ye dak..? tak hilang ke mana pun.. ke ada orang kedah amik.. nnt kita soal selidik dia.. :p ngeh3~

ok la.. back to topic kan.. selongkar-selongkar almari,

tiba-tiba...........................

-

-

-

-

-

-

-

jumpa cicak?? hehe.. xde la...

-

-

-

-

-

-

-

-

-

jumpa tikus?? hehe.. pun salah..

ade plak ana nak ternak tikus dalam almari. ha, cerita pasal tikus ni..minggu lepas 2 ekor cik Tie ana jerat..padan muka! suka ehh...buat bilik ana yang ciut miut tu tempat dia bersiar-siar.. huhh.. ;)

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Jumpa Hantu?? hehe..

ape kes hantu duduk dalam almari kan..hantu duk atas syiling, baru gempak..hihi

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Ok la.. xnak main dah.. ana jumpa.... "DIARY RAUDHAH"..

raudhah tu sure la ana kan..kan.. ^__^

Xsangka jumpa diary sejak ana darjah 6 sampai la tingkatan 4.. tingkatan 5 xde pulak..mungkin sibuk nak exam spm kot.. kot la kannn... hehe tapi memori form 5 masih segar dalam ingatan..insyaAllah.. ^__^

Allahuakbar..bila baca balik diary lama, memang kelakar la.. zaman budak-budak kan. ada gaduh-gaduh, ada gembira, ada sedih-sedih dan macam-macam ada. Tapi dah besar ni.. rasa-rasanya sesiapa nak baca pun ana x kisah kot.sebab semua certita-cerita yang tak matang je dalam diary tu.. :)

Seronok sebenarnya bila kita baca kisah-kisah kita yang lama..terutamanya zaman sekolah rendah dan menengah. ofcoz la..cerita gaduh-gaduh x puas hati dengan kawan-kawan yang banyak kan..kan.. ye ke?? rahsia... :p

Tapi antara isi-isi dalam diary tu yang buat ana touching.. tak sangka sebenarnya, sebab ingat-ingat lupa kan..hehe ana tulis dalam diary tu..

"Duit tinggal lima puluh sen je.. makan roti aje la.."

~ sebenarnya ok je pun, sebab ana duduk asrama. makan pagi, petang, malam memang disediakan dengan yuran yang ditanggung sendiri hokeyyy.. RM5 ditanggung oleh kerajaan.. hihi ;) Cumanya..allhamdulillah, memang sejak kecil di didik untuk jimat cermat dan hidup susah. Dah besar ni.. pengalaman itu mengajar kita ye dak..? berjimat cermat vs kedekut.. yang penting berbelanja ikut kemampuan. Ana xsuka kerja membazir..orang takkan faham kedudukan kita, selagi mereka xberada kat tempat kita. Bila dah besar dah kerja, ada tanggungjawab..baru la kita dapat rasa apa yang mak abah rasa dulu. Bukan senang nak cari duit.. ana memang berkira bab duit! Kalau rasa nak ajak shopping atau saja2 nak buang duit benda xpenting, silap orang la kalau ajk ana..kedekut kan.. :p Heehuu..

"Nak guna duit beli kalkulator.. tapi tak sampai hati nak minta kat mak abah.. kesian kat mak abah tengah xde duit. tapi nak buat macam mana, untuk pelajaran x boleh tangguh-tangguh..aku janji akan belajar sungguh-sungguh!"

~ see.. touching kan..kan.. T___T dan kalkulator tu pun dah hilang.. hoho

"Hari ni besday aku..telefon mak, mak cakap xdatang asrama minggu.. sedihnya... tapi, tiba-tiba petang tu emak,abah dan syakir datang hantar Nyah blk asrama smis pastu singgah asrama aku. walaupun mak x ucap apa-apa tapi aku happy sgt..." ;)

~mak abah memang susah nak ucap besday kat anak-anak..tp mak abah ingat je tau.. cth nyer..kalau besday mak mesti suruh beli kek..masa besday along, mak belanja KFC kott.. kelass x.. ngehhh.. pastu besday Nyah, mak suruh buat makan-makan kat rumah, siap nak jemput anak-anak murid mengaji mak.. ;) kelakar.. ana siap kata, ana xnak ada kaitan..segan kot, kalau besday humaira debab xpe lagi nak jemput budak2 satu kampung bagai kan.... hihihi

Then.. yang paling banyak dalam diary tu adalah.. ayat ni.."kenapa la keputusan aku selalu je xcemerlang macam along dan nyah".."aku yakin aku boleh jadi pandai macam along dan Nyah".. kelakar kan.. biasa la..budak-budak harus la ada jeles menjeles.. terutamanya bab exam, siapa dapat result bagus dapat hadiah.. mau xjeles. tapi ana xdapat banyak sgt hadiah..sebab x berapa nak cerdik, tapi xpe comel..hehuu hadiah yang paling ana ingat, hadiah dari mak sebab ana dapat No 2 dalam kelas darjah 6 iaitu jam tangan warna silver jenis besi.. Mak kata ustazah halimah yang pilih..mahal ooo walaupun harganya cuma RM21..zaman dolu-dolu RM 21 tu bukan senang nak dapat..hehe.. ^__^

jam tu pun dah hilang... adoi! hihi

Yang lain-lain banyak juga la..pasal kawan-kawan buat muka pun ana nak ambil hati.. mak suruh hantar bekas makanan kat rumah jiran pun nak merajuk sampai tak nak makan bukak puasa. kawan gurau2 tuduh ana ambil pen pun ana terasa.. macam-macam lagi la..hehe tapi satu yang ana rasa best la..sebab dalam diary tu, setiap kali ana terasa atau marah atau sedih.. akhirnya ana mesti akan tutup luahan dengan kata-kata "setiap perkara yang jadi ada hikmahnya..Allah saja yang tahu dan dapat menilai setiap perkara itu.." hope, ana boleh teruskan dengan terima setiap yang jadi sekarang atau masa depan pasti ada hikmah dan qada' qadar Allah... insyaAllah.. ^__^

sejak 2 tahun lepas..dah takde diary lagi..cuma ada diary kewangan je..sebab sekarang ni buat apa saja semu perlukan duit. xde panduan boleh bangkrup hihi.. ala..blog ni pun boleh jadi diary hidup kita.. cuma untuk luahan perasaan macam xberapa sesuai ye dak..? ;)

Apa-apa pun... setiap luahan masalah atau kegembiraan kita, sebaik-baik tempat utama untuk diluahkan adalah pada Allah swt.. didalam doa kita mohon keampunan, kita merintih kesedihan, kita memohon pengharapan, kita ucap syukur atas setiap detik kegembiraan dalam hidup. sebab Allah Maha mengetahui apa yang kita tak tahu. Allah Maha Berkuasa atas segala sesuatu sedangkan kita ini tiada apa kemampuan tanpa izinNya. Walaupun kita rasa kita dah cuba merancang yang terbaik dalam hidup kita teruatamanya tentang masa depan kita tapi perancangan Allah itu sebenarnya adalah yang terbaik sebab hanya Dia yang tahu apa yang terbaik untuk kita..

ok la.. ana sebenarnya nak upload gambar kad azam tahun baru masa tahun 2002 iaitu tahun ana ambil PMR. Ana jumpa kad tu dalam diary.. insyaAllah ana cuba.hehe bila difikir-fikirkan, azam sepuluh tahun yang lepas tetap sama dengan azam sekarang.. insyaAllah semoga ana istiqomah.. Doakan ye.. :) Wassalam..

No comments: