April 8, 2011

Akhir Zaman


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Jika dilihat pada keadaan dunia yang penuh kerosakan dan keruntuhan samaada dari aspek peradaban atau alam sekitar, jelaslah semua itu tanda-tanda yg kita kini berada di akhir zaman. Zaman yg berlaku sebelum kebangkitan islam kali kedua. Dinilai secara pandangan kasar atau halus, ciri-ciri zaman kini adalah memenuhi ciri-ciri dunia akhir zaman seperti mana yg di jelaskan dalam hadis-hadis. Kerosakkan ada dimana-mana.. dunia rosak kerana gempa bumi, tsunami, gunung berapi, banjir dan sebagainya. manakala manusia rosak dengan akhlaknya, kelalaian dlm ibadatnya, kepincangan dalam perhubungan sesama manusia apatah lagi dengan Yang Maha Besar Allah swt.. Hampir keseluruhan aspek kehidupan manusia zaman kini telah menyimpang dari landasan syariat islam. Allah telah menunjukkan pada kita cara yg paling cantik untuk kita menjalani kehidupan sebagai seorang muslim iaitu berpandukan al-quran dan sunnah. Islam itu mudah, tetapi mengapa umat islam itu sendiri yg merumitkan dan memutar belitkan setiap ketetapan dan aturan Allah yg sudah jelas cantik dan sempurna. Adakah semata-mata untuk meraih kesenangan dunia yg hanya sementara ini? Adakah kerana sedikitnya rasa takut dan gentar pada Allah penguasa seluruh alam semesta ini..

Akhir zaman ini, negara-negara islam sesetengahnya kaya raya.. Tapi apa yang terjadi? Mengapa Islam tidak dipandang megah? sesetengahnya lagi bergula-gula mengatakan mereka negara islam, tetapi disudut mana islam itu dipraktikkan secara syumul..? sesetengahnya lagi negara islam miskin di tindas penyenayah dunia tetapi negara yg kaya raya dan bergula-gula hanya memandang simpati seminit dua... Dimana semangat saudara seislam.. Hal2 itu terjadi kerana umat Islam sudah seperti buih di lautan dan telah terkena penyakit Al Wahan.

Rasulullah SAW bersabda:
Setelah aku wafat, setelah lama aku tinggalkan, umat Islam akan lemah. Di atas kelemahan itu, orang kafir akan menindas mereka bagai orang yang makan dengan rakus.”

Sahabat bertanya,
“Apakah ketika itu umat Islam lemah dan musuh sangat kuat?”

Sabda Rasulullah,
“Bahkan masa itu mereka lebih ramai tetapi tidak berguna, tidak berarti dan tidak menakutkan musuh. Mereka ibarat buih di laut.

” Sahabat bertanya lagi,
“Mengapa seramai itu tetapi seperti buih di laut?”

Jawab Rasulullah,
“Karena ada dua penyakit yaitu mereka ditimpa penyakit Al Wahan.”

Sahabat bertanya lagi,
“Apakah itu Al Wahan?”

Rasulullah bersabda,
“Cinta dunia dan takut mati".


Sudah jenuh rasanya melihat kerosakan dalam dunia ini.. Sampai satu tahap kita rasa sudah tak mampu lagi nak mempertahankan lagi kebenaran.. bila kebenaran di pandang sebagai kepalsuan dan kepalsuan di pandang sebagai kebenaran, hanya Allah swt yang dapat menentukan kesahihannya. Adakah kita mampu untuk terus bertahan dalam keadaan yang meresahkan ini? Moga ALLAH meluruskan iman kita sebagai muslim dan menjaga Islam ini agar terus gemilang di dalam keredhaanNya bkn islam yang 'gemilang' dalam kemurkaanNya.. nauzubillah..

Telah kelihatan kerosakan di darat dan di laut, disebabkan usaha tangan manusia, kerana Tuhan hendak merasakan mereka sebahagian daripada akibat perbuatan mereka supaya mereka kembali.
Ar-Rum :41

“Saya pergi ke Paris, lantas saya bertemu dengan Islam tanpa Muslim. Saya kembali ke Kaherah dan saya bertemu dengan Muslim tanpa Islam!”

~Sheikh Muhammad Abduh~

Dipetik dari komen seorang saudara seislam semasa berbincang tentang bait-bait kata diatas

"satu kajian dilakukan merdeka centre (jika tak silap)... tahap kecenderungan anak muda Malaysia, malah anak muda seluruh negara umat Islam untuk kembali kepada penghayatan Islam sangat tinggi sekarang... ramai yang sudah beralih kepada sistem perbankan Islam, produk2 Islam.. ia dilihat sebagai manifestasi kepada frustration mereka terhadap segala sistem yang ada sekarang... fed up dengan sistem yang menjaga mereka sekarang... namun, waspada... kita khuatir kecenderungan anak muda ini dimanipulasi oleh pihak yang berkepentingan & pragmatis... sebagai contoh, dulu ada yang bukan main tolak Islam... cakap Islam tak sesuai dilaksanakan... tapi, hari ini disebabkan kecenderungan masyarakat balik kepada penghayatan Islam sebagai cara hidup, dia pulak kononnya lebih2 nak perjuangkan Islam... timbulkan banyak polemik raih sokongan...contohnya isu penggunaan kalimah Allah...bible dan sebagainya..." DAN ana menambah "menonjolkan calon2 yg islamic.." ;)

Islamic Fesyen ke mcm ni??? MasyaAllah..

Segalanya berbalik kepada niat di hati kita.. jika niat pelaksanaan sesuatu perkara kerana kegemilangan islam dan meraih redha Allah.. Subhanallah, janji Allah pasti ditunaikan.. jika bukan di dunia, di akhirat sudah pasti. Tetapi jika sebaliknya, janji Allah juga sedia utk ditunaikan olehNya kepada hamba-hambaNya yg kafir.. Wallahua'lam..


P/S : Teringat semasa 1st menyertai kem KASIH di politeknik dulu.. dalam satu sesi perbentangan kumpulan, fasilitator bertanya.. jika di beri peluang, kamu ingin berada di zaman Rasulullah atau zaman sekarang (akhir zaman)..?? ermm... fikir2 kan la.. Moga bermanfaat..insyaAllah... ^___^





No comments: