January 26, 2010

Cahaya Dhuha..


Assalamualaikum..

Alhamdulillah kita semua masih lagi dalam keadaan yang sihat dan dapat meneruskan kehidupan sbagai hamba Allah di atas muka bumi milikNya. Mari kita sama-sama berusaha dan juga sentiasa berdoa kepada Allah supaya memberkati dan meredhai setiap urusan dan amalan kita seharian.. Moga dengan doa itu kita sentiasa murah rezeki disamping rezeki yang berkat.

Hari ini ana cuma nak kongsi satu amalan sunat yang InsyaAllah..manfaat dan fadhilatnya amat besar. Cuma bagi ana kita perlukan kekuatan utk melaksanakan..Sebenarnya tak susah, perlu luangkan sedikit masa sahaja..cuma kadang-kadang ada sahaja halangan..(bkn alasan).. Ana pun, kadang2 tu..payah nyer nak luangkan masa nak melaksanakan solat sunat dhuha setiap hari. Kemudahan di tmpt kerja,sbenarnya amat memudahkan utk melaksanakan..surau dekat. tp kdang2 bila kena giliran jaga kaunter atau ade staff yg x datang..jadi,mmg xboleh nak lari walaupun skejap.. Sahabat2,yang penting amal yang sedikit,tp istiqamah itu lbih baik daripada amal yang banyak tapi jarang-jarang...btul x sahabat2?..tp kalau dapat amal yang banyak dan istiqamah..tu lagi best kan..hehe..insyaAllah.

Sebenarnya sahabat2..kalau kita faham fadhilat dan kelebihan solat sunat dhuha, mesti kita akan rasa sayang nak tinggalkan walaupun sekali.. Pertama kali ana baca bait2 doanya,hati ana tersentuh..walaupun pendek sahaja tp maknanya sangat mendalam..

Niat Solat Dhuha

Sahaja aku mengerjakan sembahyang sunat dhuha dua rakaat kerana Allah Ta'ala

Doa Solat Sunat Dhuha

Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikannya adalah kecantikanMu,
keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu,
kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.
Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah,
jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.
Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu,
limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.

Fadhilat Solat Sunat Dhuha

Rasulullah bersabda yang bermaksud,
"Siapa saja yang dapat mengerjakan solat Dhuha dengan istiqamah, akan diampuni dosanya oleh Allah, sekalipun dosa itu seluas lautan."

Rasulullah bersabda lagi,
"Solat Dhuha itu mendatangkan rezeki dan menolak kefakiran (kemiskinan), dan tidak ada yang akan memelihara solat Dhuha kecuali hanya orang-orang yang bertaubat."

Daripada Abu Hurairah, Rasulullah bersabda :
"Telah berpesan kepadaku temanku (Rasulullah saw) tiga macam pesanan :
Puasa 3 hari setiap bulan, solat sunat dhuha 2 rakaat, dan solat witir sebelum tidur"
(Riwayat Bukhari & Muslim)

Di dalam hadis yang lain pula diterangkan sepertiberikut:
"Bahawasanya di syurga ada pintu yang dinamakan,"Dhuha." Maka jika kamu datang hari kiamat kelak,serulah (malaikat) penyeru: manakah orang-orang yang telah mengerjakan solat Dhuha? Inilah pintu kamu,silakan masuk ke dalam dengan rahmat Allah."
Riwayat At-Thabarani

Dalam sebuah hadis yang lain Nabi SAW bersabda bermaksud :
”Barangsiapa yang menunaikan sembahyang sunat Dhuha sebanyak dua rakaat tidak ditulis dia daripada orang-orang yang lalai daripada mengingati Allah dan barangsiapa yang menunaikan nya sebanyak empat rakaat ditulis akan dia daripada orang-orang yang suka beribadat dan barangsiapa yang menunaikannya sebanyak enam rakaat dicukupkan baginya pada hari tersebut, barangsiapa menunaikanyan sebanyak lapan rakaat Allah menulis baginya daripada orang-orang yang selalu berbuat taat, barang siapa yang menunaikannya sebanyak dua belas rakaat Allah akan membina baginya mahligai didalam syurga dan tidak ada satu hari dan malam melainkan Allah mempunyai pemberian dan sedekah kepada hamba-hambaNya dan Allah tidak mengurniakan kepada seseorang daripada hamba-hambaNya yang lebih baik daripada petunjuk supaya sentiasa mengingatiNya,” (Riwayat At-Thabarani ).


Subhanallah sahabat2..sesungguhnya Allah itu Maha Pemurah,kenapa susah sgt kita nak jadi hambaNya yang bersyukur..knapa susah sangat nak meringgankan anggota untuk beribadat kepadaNya? Sebab kita xtau kelebihan setiap amalan yang dilakukan.. Nah,skrg dah tau kan..Ayuh! sahabat2..kita dapatkan redha Allah..kita kejar syurga Allah.. insyaAllah..(^_^)

No comments: